Dobre obciążenie

Ciężarki do ćwiczeń – blog poświęcony dobrej formie

Jak prawidłowo dobrać ciężar hantli?

Jak prawidłowo dobrać ciężar hantli?

Nie zaczynaj od zbyt ciężkich hantli

Ciężarki do ćwiczeń w żadnym wypadku nie mogą być za ciężkie. Chodzi o to, aby nie nabawić się żadnych kontuzji. Jednocześnie ciężarki nie mogą być także byt lekkie. Wówczas trening nam nie przyniesie żadnych efektów. Wybór hantli wydawać się może trudny dla osób początkujących. Wynika to z tego, że nie ma tutaj żadnej konkretnej reguły. Każdy dobiera wagę ciężarków do własnych treningowych możliwości. W celu odpowiedniej wagi oraz także rodzaju hantli, wybrać się powinniśmy do sklepu ze sprzętem sportowym oraz wypróbować sobie na miejscu różnego rodzaju hantli.

Przy bezpośrednim wyborze powinniśmy się kierować kilkoma bardzo ważnymi wskazówkami. Na początek wybieramy lekkie hantle, ale jednak stwarzające opór przy podnoszeniu. Raczej chodzi o przyzwyczajenie naszych mięśni do pracy z takim obciążeniem, ale na pewno nie zbyt forsownej. Osoby początkujące powinny wypróbować hantle o ciężarze pięciu kilogramów, ale nie należy się kierować jedynie tą wartością.

Wykonaj kilka powtórzeń konkretnego ćwiczenia

Gdy jesteśmy w sklepie powinniśmy wykonać dwanaście powtórzeń prostego ćwiczenia przy wykorzystaniu hantli. Oceńmy czy ćwiczenie to nie spowodowało zbyt dużego wysiłku. Jeśli to ćwiczenie wykonujemy z bardzo dużym trudem czy też ćwiczenie wykonaliśmy bez żadnego kłopotu, to musimy od razu przetestować inny ciężar.

Wypróbujmy hantle o różnym ciężarze

Powinniśmy zacząć od najlżejszych oraz także stopniowo powinniśmy zwiększać ich wagę. Hantle idealne to te, z którymi jesteśmy jak najbardziej w stanie wykonać przynajmniej dwanaście powtórzeń konkretnego ćwiczenia w tempie jednakowym. Jeśli to robimy bez specjalnego wysiłku i jesteśmy w stanie jeszcze wykonać dodatkowe powtórzenia, to lepiej zwiększmy ciężar o jakiś kilka jednostek. Wykonajmy jeszcze raz ćwiczenie. Pamiętajmy jednak, aby utrzymywać cały czas takie samo tempo podnoszeni. Gdy wyraźnie zwalniamy, to wybierzmy hantle nieco lżejsze.

Hantle powinniśmy dobierać w zależności od tego, jaką konkretnie grupę mięśni zamierzamy ćwiczyć. Im będzie to większa grupa mięśni, tym powinniśmy zastosować większy ciężar. Hantle od małej do średniej wagi się wykorzystuje na przykład do ćwiczeń tricepsu, bicepsu oraz mięśni naramiennych. Z kolei hantle od średniej do dużej wagi sprawdzają się lepiej w ćwiczeniach mięśni pleców oraz mięśni klatki piersiowej. O pomoc w doborze zawsze możemy poprosić pracownika sklepu sportowego czy też swojego trenera na siłowni.

Kobieta zdjęcie utworzone przez freepik - pl.freepik.com